Quotum-regeling op de schop in 1B

De Pro League heeft maandagnamiddag beslist om het U23-quotum in de Challenger Pro League te schrappen.

 

Nieuwe regeling gaat in vanaf seizoen 2026-2027

Dit betekent dat vanaf volgend seizoen de U23-teams (Jong KAA Gent, RSCA Futures, Jong Genk en Club NXT) kunnen degraderen.

KAA Gent tekent wel als enige club verzet aan, de Buffalo’s zijn van mening dat het nieuwe format in 1A ook vervalt met het schrappen van het U23-quotum.

Door het U23-quotum te schrappen vermijdt de Pro League een boete van 12 miljoen euro opgelegd door de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA).

Ook gaan de vier topclubs met 750.000 euro per team minder betalen dan voorheen aan de andere teams in de reeks om hun U23-teams deel te laten nemen aan de Challenger Pro League.